طراحی غرفه و غرفه سازی نمایشگاه

طراحی حرفه ای و ساخت غرفه های نمایشگاهی با کادری مجرب و تجهیزات مدرن با رعایت اصول روز در طراحی غرفه های نمایشگاهی مناسب برای مشتری ها و مراجعه کننده ها با سبک های بسیار زیبا توسط تیم آرته چاپ .

ارائه کامل تجهیزات در زمان برگزاری نمایشگاه، تمامی نیاز مشارکت کنندگان محترم را در زمینه برگزاری همایش ها و غرفه سازی برآورده می نماید. در زیر نمونه هایی از طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی را مشاهده می کنید.

طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی

شرکت آبدیس پلاست

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی
19-22 تیرماه1397

سوالات متداول غرفه سازی

از چه متراژی اجازه ساخت و غرفه آرایی داریم ؟

مجوز غرفه سازی فقط برای غرفه هایی که متراژ آنها حداقل 24 مترمربع برای شرکت های ریالی و  12 مترمربع برای شرکت‌های ارزی و (12مترمربع ریالی و 12 مترمربع ارزی) برای شرکت های ارزی-ریالی و تمامی غرفه های فضای باز صادر می گردد .

غرفه سازانی که گرید غرفه سازی ندارند از چه راهی می توانند در نمایشگاه بین المللی غرفه سازی کنند ؟

پیمانکار غرفه ساز می بایست از غرفه سازان مجاز معرفی شده توسط شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران که در سایت www.iranfair.com مشخص شده، انتخاب گردد و مجوز به سایر غرفه سازان و خود مشارکت کنندگان اعطا نخواهد شد .

در چه صورت نیاز به گرفتن غرفه ارزی داریم ؟

شرکت هایی که هدف آن ها نمایش و عرضه هرگونه کالا، پوستر، تابلو، بروشور، کارت ویزیت و … برای معرفی محصولات و برندهای خارجی است.

امکان گرفتن غرفه ارزی و ریالی بطور همزمان برای یک شرکت وجود دارد ؟

غرفه های ریالی و ارزی به صورت مجزا برپا خواهد شد. مشارکت کنندگانی که دو غرفه ریالی و ارزی را همزمان درخواست نموده اند، لازم است غرفه ها را مجزا از هم و مستقل برپا نمایند بطوریکه در طول مدت نمایشگاه غرفه ها از هم قابل تشخیص باشند .

قوانین ساخت غرفه های ارزی و ریالی برای یک شرکت به چه صورت می باشد ؟

قابل توجه شرکت های ارزی ریالی : شرکت هایی که غرفه آنها در وسط سالن بوده و متراژ قسمت ارزی آنها 12 مترمربع می باشد، غرفه بخش ارزی می بایست در ابعاد 3*4 مترمربع بوده و  برای سایر مساحت های ارزی درخواستی حداقل عمق غرفه می بایست 4 متر باشد .

همچنین موقعیت قرارگیری و ابعاد غرفه در هنگام اجرا نیز می بایست عیناً با موقعیت و ابعاد مشخص شده در نقشه‌های اجرایی ستاد اجرایی یکسان باشد. در صورت عدم رعایت این بند تمام غرفه ریالی، ارزی تلقی خواهد شد .

شایان ذکر است غرفه ارزی می بایست به صورت کامل با فلاور باکس یا نیم دیوار ثابت شده از غرفه ریالی جدا گردد و هیچ گونه راه عبوری بین دو بخش غرفه وجود نداشته باشد .

درخواست طبقه دوم به چه غرفه هایی تعلق می گیرد ؟

مساحت طبقه دوم با احتساب راه پله حداکثر می تواند 50% از مساحت طبقه همکف باشد. مجوز طبقه دوم  به غرفه های بالای 24 مترمربع صادر می گردد .

هزینه طبقه دوم غرفه به چه صورت محاسبه می شود ؟

برای هر مترمربع از طبقه دوم، شرکت کننده می بایست هزینه 50% از مساحت استفاده شده را به برگزار کننده علاوه بر کل هزینه طبقه همکف پرداخت کند که در زمان صدور مجوز از سمت کارشناس فنی مشخص می گردد .

ساخت و اجرایی طبقه دوم غرفه در کجای نمایشگاه ممنوع است ؟

ساخت طبقه دوم در فضای باز سکوی خلیج فارس و فضای باز درب ورودی سالن 7 ممنوع است .

ورود جرثقیل و لیفتراک در کدام سالن ها ممنوع است ؟

تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نمی باشد . B31 و سالن میلاد B 44 ورود جرثقیل و لیفتراک به طبقه دوم سالن خلیج فارس

انتقال کالا با وزن بالا به سالن هایی که ورود جرثقیل و لیفتراک ممنوع می باشد به چه صورت امکان پذیر است ؟

در این سالن ها از طریق چرخ دستی یا لیفتراک دستی با هماهنگی مدیر سالن میسر می باشد بدیهی است کلیه مسئولیت ها و عواقب ناشی از عدم توجه به این موضوع برعهده مشارکت کننده محترم می باشد .

برای درخواست تغییر غرفه با تجهیزات نمایشگاهی به غرفه با ساخت و ساز ( غرفه آرایی ) و یا بالعکس چه موقع باید اقدام کنیم ؟

کلیه شرکت کنندگان در صورت تمایل به تغییر نوع غرفه خود از باتجهیزات به بدون تجهیزات و یا بالعکس، حداکثر تا دوماه قبل از افتتاح نمایشگاه مراتب را کتباً به ستاد برگزاری اعلام نمایند. در فاصله کمتر از دوماه در این زمینه تغییری پذیرفته نخواهد شد .

نحوه پرداخت هزینه غرفه به چه صورت است ؟

مشارکت کننده باید پس از دریافت تاییدیه شرکت در نمایشگاه از سوی برگزار کننده، نسبت به پرداخت 100% کل هزینه مشارکت اقدام نموده و مستندات پرداخت آن را همراه با فرم ثبت نام به ستاد برگزاری تحویل نمایند .هزینه تجهیزات اضافی، خدمات و تسهیلات مورد نیاز، باید هنگام ارائه درخواست تجهیزات یا خدمات پرداخت گردد .

مدارک مورد نیاز جهت گرفتن مجوز غرفه سازی چیست ؟

انجام مراحل ذیل جهت دریافت تاییدیه ساخت و اجرای غرغه های خودساز الزامی است.

برخی از مدارک مورد نیاز برای شرکتهای غرفه سازی حضور در ستاد با مدارک ذیل و بر اساس وقت قبلی حداکثر تا 15 روز قبل از افتتاح نمایشگاه است

  • به همراه داشتن گواهینامه اجازه ساخت غرفه ( مورد تایید شرکت سهامی نمایشگاهها)
  • پلان دو بعدی با ابعاد دقیق از غرفه 3 نسخه (ممهور به مهر مهندس ناظر)
  • پلان سه بعدی با ذکر مصالح بکار رفته و درج ارتفاع ( 3 نسخه )
  • ایداع وجه الضمان نقدی لازم جهت ساخت و ساز غرفه
  • اعزام نماینده رسمی و معرفی شده از جانب شرکت کننده جهت عقد تفاهمنامه همزمان با تایید طرح
  • تکمیل فرم های مربوطه
  • ارائه بیمه نامه حوادث برای افرادی که در ساخت غرفه فعال می باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با تماس بگیرید

آخرین مقالات غرفه سازی

نکات مهم غرفه سازی

غرفه در معنی، محل نمایش در یک نمایشگاه می باشد. یا میتواند مکانی برای ارائه خدمات و فروش کالا باشد. غرفه، در واقع الگویی از کار شرکت کننده است و هرچه استادانه تر در طراحی و چیدمان عمل گردد به همان نسبت واقعیت شرکت بهتر انعکاس پیدا می کند و باید به شکلی طراحی، چیدمان، ساخته و اداره گردد که مشابه یک ویترین، فلسفه وجودی و موضوعی فعالیت شرکت را به نمایش بگذارد. بطور خلاصه می توان گفت که یک غرفه نمایشی باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

  • جذابیت لازم
  • هماهنگی غرفه با نوع کالاهای نمایشی
  • مکانی مناسب در نمایشگاه
  • قابل درک بودن پیام طراح برای بینندگان
  • طراحی مناسب غرفه برای کالاهای قابل ارایه
  • غرفه سازی چیست؟

اندازه غرفه چقدر باید باشد؟ تعیین اندازه یک غرفه به صورت دلخواه و بر اساس ذوق و سلیقه نیست و بزرگ کردن یک غرفه به اعتبار شرکت نمی افزاید و همچنین کوچک بودن نیز ممکن است نتواند اهداف شرکت را محقق نماید. لذا برای تعیین اندازه مورد نیاز یک غرفه می بایست تعداد کالاهای نمایشی، اندازه و حجم و نحوه ی ارایه آنها، فضای مذاکره و تشریفات و… را در نظر گرفت و اندازه غرفه را به طور مناسبی محاسبه نمود. در ادامه به بررسی مسائل دیگر مرتبط با غرفه نمایشگاهی خواهیم پرداخت.

برای بهره برداری حداکثری از فضای غرفه، لازم است غرفه بر اساس نیازها و محدودیت ها با نقشه ای دقیق و حساب شده تقسیم بندی گردد. با توجه به نوع فعالیت و اهداف شرکتها، چگونگی تقسیم بندی غرفه می تواند متفاوت باشد. فضای غرفه می تواند به تعدادی و یا همه ی موارد زیر تقسیم شود:

  1. فضایی برای نمایش کالاها در غرفه
  2. بخش اطلاع رسانی
  3. بحش مذاکره و مشاوره
  4. قسمت نمایشهای تصویری
  5. فضای مبلمان اداری
  6. فضای خدمات و پذیرایی
  7. قسمت انبار یا لوازم اضافی
  8. فضایی برای آموزش استفاده از کالا یا خدمات

بخش اطلاعات

در این بخش که معمولا در ابتدای غرفه قرار می گیرد برای آشنایی و اطلاع رسانی شرکت ها به بازدید کنندگان می باشد و از قسمت های مهم هر غرفه جهت جذب مخاطب و رسیدن به اهداف شرکت می باشد. در این بخش ارایه بروشور ها و هدایای کوچک شرکت ها و راهنمایی بازدیدکنندگان و پاسخ به آنها در حد اطلاع رسانی جامع انجام می شود و می تواند به عنوان قسمتی که نمایش شخصیت شرکت و جذب بازدید کننده را بر عهده دارد عمل نماید.

بخش نمایش

فضای نمایشی از ارکان اصلی هر غرفه محسوب می شود. در این بخش ارایه خدمات، کالا و یا ماکت محصول مورد نظر انجام می پذیرد در این قسمت ارتباط مسئولان غرفه و یا کارشناسان بخش فروش و فنی با بازدید کنندگان و خریداران برقرارشده و بازدیدکننده از نزدیک با محصول و اهداف حضور شرکت در نمایشگاه آشنا می شود و نحوه تعاملات بعدی پایه گذاری خواهد شد. در صورت عدم وجود فضای کافی برای بخش مذاکره و مشاوره، تمام مراحل انجام این کار در این بخش قابل انجام خواهد بود. همچنین با طراحی مناسب، فضای نمایش تصویری نیز در این بخش قابل اجرا خواهد بود.

بخش مذاکره و مشاوره

این قسمت نقش بسیار مهمی در بازاریابی و فروش کالا و خدمات و کشاندن مشتری به سمت آمادگی جهت فروش و انعقاد قرار داد دارد. در این قسمت  قابلیت های محصول، توانمندی های شرکت و توضیحات کاملی توسط گروه و یا فرد مذاکره کننده در اختیار مشتری قرار می گیرد و مذاکره اولیه، تواق نامه و احیانا امضای پیش قراردادها و اهدای هدایای شرکت و کاتولوگ های تخصصی در این قسمت انجام خواهد گرفت. طراحی این بخش می تواند متفاوت و با الهام گرفتن از اتاق جلسات و مذاکرات شرکت ها و دارای امکانات مناسب و فضایی راحت باشد. همچنین در این بخش اگر فضای کافی وجود داشته باشد می توان بخشی را برای پذیرایی مهمانان خاص و یا برای انعقاد نهایی قراردادها تدارک دید.

بخش پشتیبانی: بخش پشتیبانی شامل دو ناحیه می شود:

ناحیه قابل رویت: که شامل مبلمان اداری و بخشی جهت پذیرایی مدعوین و بازدید کنندگان می باشد.

ناحیه غیر قابل رویت: که شامل فضای نگه داری تجهیزات و لوازم اضافی غرفه، فضای آبدارخانه، فضای استراحت و… . این بخش با توجه به وسعت غرفه و امکانات شرکت ها می تواند متفاوت باشد و طراحی واحد های آن در صورت بزرگ بودن بصورت مجزا و مستقل انجام می پذیرد.

بخش آموزش

برای این قسمت با توجه به اهمیتی که بحث آموزش و استفاده بهینه از بعد تبلیغات و شناساندن شرکت و محصولات آن دارد، در صورت داشتن فضای کافی، فضایی را در غرفه اختصاص می دهند تا در آنجا علاوه بر معرفی شرکت، طرز کار و روش های اجرایی و تخصصی مربوط به خدمات و کالاها و یا نحوه ارایه خدمات را به صورت رایگان آموزش می دهند.

غرفه ها با توجه به موقعیت قرار گرفتن در نمایشگاه تعاریفی مختلف و تقسیم بندی های جداگانه ای دارند مثل غرفه در فضای سر پوشیده و غرفه در فضای باز. ولی از نظر زوایای نمایشی، غرفه ها به ترتیب زیر تعریف می شوند:

غرفه معمولی یا ردیفی

این نوع غرفه از سه طرف با غرفه های مجاورش همجوار و دیواری مشترک دارد و از یک طرف به راهروی نمایشگاه مشرف و قابل رویت بازدید کنندگان می باشد که به این نوع غرفه، غرفه ی یک بر نیز گفته می شود. پهنا و عمق این گونه غرفه ها متفاوت بوده و غرفه ای با عرض بیشتر، اگر عمق و طول مناسبی داشته باشد از مقبولیت بالاتری نسبت به دیگر غرفه ها برخوردار است. به این غرفه ها به دلیل قرار گرفتن در کنار یکدیگر و در یک ردیف، غرفه های ردیفی نیز گفته می شود.

غرفه نبشی

این گونه غرفه ها از دو طرف با غرفه های دیگر همجوار و دارای دیواری مشترک و از دو طرف دیگر به سمت راهرو می باشند و با توجه قابل رویت بودن از دو سمت از ارزش بالاتری برخوردارند و طراحی و چیدمان آنها مشکل تر وگران تر می باشد. به این گونه غرفه ها، غرفه های دو بر یا دو نبش نیز گفته می شود.

غرفه شبه جزیره ای

این گونه غرفه ها سه وجه قابل رویت برای بازدیدکنندگان دارند. و از یک طرف مسدود می باشند و به همین دلیل از مرغوبیت بالایی نسبت به غرفه های یک بر و دو بر برخودارند و بازدید کنندگان بیشتری را جذب می نمایند. به این غرفه ها با توجه به اینکه از سه سمت به راهرو دید دارند غرفه سه بر نیز گفته می شود می شود.

غرفه جزیره ای

این گونه غرفه ها از چهار طرف به راهرو راه دارد و از تمام زوایا قابل دید و دسترسی می باشند. غرفه جزیره ای ارزش بسیار بالایی در بعد نمایشی و تبلیغاتی دارد و دارای مرغوبیت بسیار مناسبی است. غرفه جزیره ای معمولا برای نمایش ماشین آلات و صنایع سنگین مورد استفاده قرار می گیرد و برای نمایش کالاهای دیگر نیاز به طراحی های ویژه دارد تا اثر بخشی مناسبی را داشته باشد.

داشتن خلاقیت و هنر برای طراحی در فضا و زمان محدود، می تواند اولین ایده برای طراحی غرفه نمایشگاهی باشد. تا به حالا از خود پرسیده اید که چرا طراحی غرفه و غرفه سازی در فرایند برگزاری نمایشگاه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؟ دلیلش این است که اگر غرفه ای به درستی طراحی و ساخته شده باشد در ازدحام و شلوغی دوران نمایشگاه می تواند پیام غرفه دار و یا شرکت مورد نظر را با تاثیر گذاری بسیار قوی به مخاطب مورد نظر رسانده و با توجه به زمان محدود بازدید کنندگان از غرفه (5  الی 20 دقیقه به طور معمول) بتواند تاثیر گذاری ماندگار در موقعیتی رقابتی میان شرکت های با خدمات یا کالای مشابه بوجود بیاورد.

استفاده از عناصر و تجهیزاتی نظیر نور، رنگ، فرم، و… که بیانگر عقاید مرتبط با فعالیت های بشر بوده و نگرش، احوال و شخصیت انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهند می بایست هدف اصلی طراح و طراحی غرفه و چیدمان محصولات آن باشد تا به بهبود عملکرد روانی و فیزیکی، دست یابی به اصول زیبا شناسانه ی فضای داخلی غرفه محقق گردد. برای شرکت ها طراحی غرفه، حساس ترین مرحله حضور در نمایشگاه ها به حساب می آید. میزان موفقیت در این مرحله برای آنها به نسبت موفقیت دیگر مراحل کار بسیار مهم تر و موثر تر است. در نتیجه گذر از این مرحله توجه زیادی را برای شرکت های حاضر در نمایشگاه ها طلب می کند.

اصولا موفقیت در چنین جایی به عوامل انسانی، تفکر، خلاقیت و نوآوری در رابطه با شناخت محیط و واقعیات وجودی شرکت، شرایط زمان و مکان برگزاری نمایشگاه ها بستگی دارد. بنابراین واگذاری چنین طراحی به هر کسی کار درست و جایزی نیست و باید دقت لازم را در انتخاب طراح مورد توجه قرار داد.

آرته چاپ با داشتن کادری مجرب و حرفه ای آماده غرفه سازی برای شرکتها و ارگانهای مختلف می باشد.