انواع روشهای چاپ دیجیتال

چگونه یک کاتالوگ تبلیغاتی طراحی کنیم
جولای 24, 2018
غرفه سازی چیست؟
جولای 28, 2018

انواع روشهای چاپ دیجیتال

در این مطلب می خواهیم شما را با انواع روشهای چاپ دیجیتال آشنا کنیم . همان طور که میدانید این نوع چاپ ها ارزان هستند. که به روش های گوناگونی می توانید چاپ دیجیتال انجام دهید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. پس در ادامه با توضیحات بیشتر در مورد چاپ دیجیتال همراه ما باشید.

انواع روشهای چاپ دیجیتال

انواع روشهای چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال از ارزان ترین و سریع ترین روش های چاپ یک دهه اخیر بشمار می آید. ولی عنوان کلی چاپ دیجیتال طیفی از روش های چاپی را در بر می گیرد که از تکنولوژی دیجیتال بهره می برند. روش‌های مختلف چاپ دیجیتال بر حسب نوع و تکنولوژی دیجیتال مورد استفاده در آن ها، به گروه های مهم زیر تقسیم بندی می شوند:

روش جوهرافشان:

روش جوهرافشان با کیفیت‌ترین روش در چاپ دیجیتال است. ماشین‌ آلات این شیوه از انواع پرینترهای رومیزی تا ابعاد عریض ۵ متر را شامل هستند. سیستم جوهرافشان اطلاعات دیجیتال را به وسیله مرکب‌های مایع به شکل  مستقیم روی کاغذ نشان می دهد. این تکنولوژی احتیاجی به محمل میانی برای منتقل تصاویر ندارد و مرکب به شکل مستقیم به وسیله ی یک هد روی سطح چاپی منتقل می شود. خروجی چاپ به شیوه جوهرافشان زیادتر  از دیگر روش های چاپی قابل کنترل است.

روش الکتروفتوگرافی:

در این روش از دو نوع مرکب جامد پودری (تونر) یا مایع (روش دیجیتال مرکبی) بهره گیری می شود.

دیجیتال مرکبی

این شیوه به جای پودر رنگ (تونر) از مرکب‌های رنگی استفاده می کند و برای امور پرتیراژ کاربرد بهتری دارد. خروجی این دستگاه‌ها دارای کیفیت خیلی زیاد است ولی پیچیدگی تکنولوژی در این نوع دستگاه‌ها باعث شده است که از گستردگی سیستم‌های تونری برخوردار نباشند. محدودیت اصلی این دستگاه‌ها قیمت بالای آن و همچنین ابعاد کار چاپی است که از A3 بالاتر نرفته است.

نوع تونری

این روش از طریق باردار کردن درام چرخانی به وسیله شعاع نور لیزر، ایجاد تصویر توسط مرکب‌های پودری با اسم تونر که توانایی باردار کردن دارند و ذوب شدن این تونرها روی سطح کاغذ، شکل می گیرد. سیستم‌های تونری این قابلیت را دارند با سرعتی بیشتر از سیستم‌های جوهرافشان ، تصاویری را که از ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ به وجود می آیند تهیه کنند. در حالی که این روش به اندازه روش جوهرافشان دیجیتالی نشده است و واسطه‌های زیاد آنالوگ میان مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد اما به واسطه سرعت زیاد، مصرف های صنعتی پیدا کرده و از کار آمدترین سیستم‌های چاپ دیجیتال مخصوصاً در ابعاد متوسط بمحسوب می شود.

روش دیجیتال پرتوی یا نوری

در روش پرتوی یا نوری عکس مورد نظر را از طریق تابش شعاع‌های نوری روی کاغذهای مخصوص و حساس به نور ایجاد نموده و بعد از مرحله ظهور ، تثبیت می کنند. دستگاه‌های این روش که به Photo Lab معروف هستند در لابراتورهای عکاسی کاربرد بسیاری دارد و از کیفیت چاپی خیلی زیادی برخوردار هستند. از مسائل مهم این دستگاه‌ها دو مرحله‌ای بودن چاپ و ظهور می باشد که در دستگاه‌های امروزی به شکل خودکار در داخل دستگاه صورت می گیرد. داروهای ظهور هم مثل روش های چاپ عکس بسته به میزان مصرف بایستی هر چند یکبار عوض شود.

روش چاپ Direct Imaging

این ماشین‌ها در واقع چاپگرهای افستی می باشند که سیستم ایجاد پلیت در دل آن ها قرار داده شده است. سیستم ایجاد پلیت در این چاپگرها درست مثل ایجاد پلیت در پیش از چاپ افست به شیوه دیجیتال (کامپیوتر به پلیت) می باشد. همه عملیات چاپ در این دستگاه‌ها به شکل خودکار صورت گرفته و فقط از طریق کامپیوتر راهبری می شود اطلاعات ورودی به چاپگر به شکل فایل کامپیوتری می باشد. به علت وجود همین واسطه تصویری، استفاده از این شیوه برای چاپ‌هایی با تیراژ کم به صرفه نیست و برای چاپ تک برگ کاملا غیراقتصادی است.

روش حرارتی

در روش حرارتی از کاغذ حساس به حرارت استفاده می شود، حرارت ناشی از لیزر با ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی بر سطح کاغذ حساس، ایجاد رنگ و تصویر می کند. استفاده از این روش در دستگاه‌های کوچک تک رنگ مرسوم می باشد که متداول‌ترین آن ها دستگاه‌هایی فکس هستند. گفتنی است استفاده عمومی از روش حرارتی به علت جایگزینی شیوه های نوین روز به روز رو به کم شده است.

روش تصعید رنگ

در این دستگاه‌ها مواد رنگی بر روی سلفون‌هایی قرار دارد که پرتوهای مختلف مثل لیزر و یا ماتریس‌های حرارتی،‌ رنگ را از روی نوارهای سلفون بخار می کند و بر روی کاغذ ثبت می کند. کیفیت چاپی این روش ، استفاده از آن را در لابراتوارهای عکاسی به منظور چاپ عکس متداول نموده است. ابعاد چاپی به شکل معمول کوچک‌ می باشد و چنان چه قیمت‌های اولیه این دستگاه‌ها زیاد نیست اما قیمت تمام شده این شیوه چاپ به علت مواد مصرفی زیاد  است.

روش مارکرهای لیزری

از روش های چاپ دیجیتال که زیادترین کاربرد را در صنایع تولیدی محصولات گوناگون دارد، دستگاه‌های مارکر لیزری می باشد. این دستگاه‌ها به علت استفاده کاربردی که برای ثبت اطلاعات روی خط تولید محصولات، روزانه کاربرد بیشتر در صنایع پیدا می کند. در مارکرهای لیزری اشعه لیزر با سوزاندن و حرارت، عکس را روی سطح مورد نظر ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *